Kosttilskudd og kosthold

Det er viktig å få tatt jevnlige blodprøver for å forsikre seg om at man ikke har mangler på vitaminer eller meineraler, særlig hvis man har vansker med å spise nok, eller riktig og variert nok.

Det finnes ikke noen spesifikke kostråd som gjelder for alle med ME/CFS, slik det gjør for en del andre sykdommer. Det overordnede rådet er å ha et sunt kosthold i tråd med de norske anbefalingene.

Dette foredraget av klinisk ernæringsfysiolog Ingerid Øvreås fra OUS inneholder likevel mange gode og nyttige tips til matlaging, ingredienser og kosthold.

Det er ikke uvanlig å utvikle ny matintoleranse i forbindelse med ME. Det er viktig å få undersøkt dette nøye. Hvis man unngår mat man ikke tåler, kan man bedre symptombildet, og dermed få en bedre hverdag.

Et godt og næringsrikt kosthold vil alltid bidra til at helsen er så god som mulig. ME-pasienter vil også ha utbytte av å spise så sunt som mulig.  I og med at mange ME-pasienter også utvikler overfølsomhet for kjemikalier, kan det være en ide å forsøke å unngå kunstige tilsetningsstoffer der det er mulig.

På nettstedet www.forskning.no ligger en interessant og informativ artikkel om irritabel tarm.

ME-foreningen har mottatt mange tilbakemeldinger på at ME-pasienter kan ha nytte av å få B12 injeksjoner.

I artikkelen «Vitamin B12 til pasienter med myalgisk encefalopati (ME)» orienteres det om behandling med B12.

De amerikanske legene Charles W. Lapp1 (1,2) og Paul R. Cheney2 (3) har i 15 år behandlet ME-pasienter med vitamin B12-injeksjoner. Det er blant annet deres lange erfaring med denne type behandling, og det vitenskapelige grunnlaget for behandlingen, som presenteres i denne artikkelen. Basert på anekdoter om at en del ME-pasienter ble bedre etter å ha fått injeksjoner med vitamin B12, begynte disse legene å behandle pasientene med subkutane injeksjoner med cyanokobalamin. Omtrent samtidig med at Lapp og Cheney begynte med B12-injeksjoner, fant dr. Len O. Simpson koppformede røde blodceller hos ME-pasienter (4), og han beskrev hvordan endringer i de røde blodcellene gikk tilbake ved behandling med B12 (5). Det antas at omtrent 1/3 av ME-pasientene kan ha symptomer som skyldes B12-mangel, og at den viktigste årsaken til dette er svikt i transporten av B12 fra blodbanen gjennom celleveggen og inn i cellen. En enkel meningsmåling viste at 50-80% ble bedre av B12-injeksjoner (2).

Lenke til hele artikkelen

I artikkelen over påpekes det at ME-pasienter kan ha nytte av B12 injeksjoner selv om blodverdiene er normale.
Forøvrig kan det lønne seg å få sjekket blodverdiene for mineraler og vitaminer jevnlig, og å supplere der man har lave verdier.