Buskerud fylkeslag

Klikk her for aktivitetskalenderen med oversikt over arrangementer i regi av ME-foreningen

Velkommen til Buskerud fylkeslag = ME Buskerud

Vi har ca 246 hovedmedlemmer og 68 familiemedlemmer i Buskerud.

Fylkeslaget består av flere likepersongrupper rundt i fylket, ung-voksengruppe, og et styre som velges på årsmøtet og tilrettelegger, kurs, treff og annen aktivitet.

Fylkeslaget har som mål å gi sine medlemmer gode arenaer for sosiale læringsrike trygge treff, ME tilpassede treningsopplegg for å mykne og styrke kroppen, temamøter med viktig informasjon, store og små foredrag med aktuelle lærerike tema og ikke minst mulighet til «Å være i samme båt» med god og sunn erfaringsutveksling.

Fylkeslagets viktigste aktiviteter:

* Medlemsmøter

* Temamøter

* Sosiale lærerike erfaringsutvekslingstreff i likepersongrupper rundt i fylket på Sætre, Kongsberg, Hønefoss og Ål/Numedal.

* Sommerfester & julebord

* Kurs i medisinsk qigong

* Kurs i yoga

* Malekurs

* Båttur

* Årsmøte

* Foredrag

* Vi benytter profesjonelle instruktører, og har svært lave kurspriser.

Vi jobber mot å arrangere pårørendetreff, kurs innen mat/kosthold, meditasjon og gågruppe.

Informasjon:

Buskerud fylkeslag har en egen Facebookside: Norges ME-forening, Buskerud fylkeslag. Her legges det ut info, påminnelser og oppdateringer om aktiviteten i fylkeslaget. Lik gjerne siden for å følge oss videre.

Som medlem av ME-foreningen, og tilhørende Buskerud, vil du få tilsendt alle invitasjoner til fylkeslagets aktiviteter.

Lokale grupper i fylkeslaget:

Hovedaktiviteten er konsentrert rundt Drammen, Lier og Nedre Eiker der en stor del av medlemmene bor, men Buskerud er et stort fylke, og vi har startet likemannsgrupper i Kongsberg, Hønefoss, og på Hurumlandet i Sætre. Vi har også en liten likepersongruppe i Numedalen.

Ung – voksen gruppe, Buskerud:

Informasjon om treff annonseres på en egen Facebookgruppe: Ung-voksen gruppe, Norges ME forening, Buskerud fylkeslag (lukket).

Medlemsmøter:

Vi har enkelte medlemsmøter på Drammen sykehus ved Lærings- og mestringssenteret, noen med interessante tema og korte foredrag. Alle møtene har en sosial del med enkel servering og viktig erfaringsutveksling.

Middagstreff:

Vi møtes annenhver onsdag kl 1530 til middagstreff i Adventkirken i Mjøndalen. Her serveres sunn, rimelig og nydelig vegetarmat fra stor vegetarbuffet “Spis så mye du vil”. Fylkeslaget har et hyggelig og sosialt ME langbord bak skilleveggen til cafeen der vi kan sitte for oss selv med dempet lyd og belysning.

Adresse: Fjerdingen 3, Mjøndalen. Gratis parkering.

Kurs:

Vi har løpende treningsopplegg som er godt tilrettelagt for ME syke i både yoga og medisinsk qigong på Aquarius studiesenter. Profesjonelle instruktører. Lav egenandel for medlemmer.

Kurs i Vedic Art for å bruke kreative evner og finne maleglede på Strømsø Bo- og Servicesenter. Nye malekurs settes i gang uten instruktør i 2018.

Sommeravslutning:

Vi har fine sommeravslutninger hver sommer.

Julebord:

Vi møtes til julebord hvert år i november eller desember.

Mestringskurs for personer med diagnosen CFS/ME:

Vestre Viken Helseforetak holder mestringskurs for personer med ME ved Lærings -og mestringssenteret ved Bærum sykehus. Målet for kurset er å gi mer kunnskap, øke forståelse og innsikt, og gi info om muligheter. Dette er et gruppebasert tilbud som gir anledning til å treffe andre i lignende situasjon. Du søker plass via fastlegen din, og betale en liten egenandel for kurset.

Pårørendetreff-voksne:

Fylkeslaget har som målsetting å arrangere treff for voksne pårørende av ME syke. Gi tilbakemelding på mebuskerud@gmail.com dersom dette er noe du kunne tenke deg å delta på, om du ønsker å bidra med gjennomføring, har forslag/tips ol.

Foredrag:

Vi arrangerer foredrag om ME og andre forhold rundt ME på Høyskolen i Drammen.

Økonomi:

Frivillige gaver i form av grasrotandelen ved tipping og andre tilskudd til medlemsaktivitet mottas med stor takk. Organisasjonsnummer 996833003 for Buskerud fylkeslag oppgis ved registrering av grasrotandelen. Spillestedet ordner registrering av grasrotandelen for deg.

Fylkeslagets kontonummer er 0539 4148158.

Vipps

Kontaktinformasjon:

Har du spørsmål, innspill eller et ønske om å bidra? Send en mail til styrets e-post på: mebuskerud@gmail.com. Telefontjeneste for Buskerud: mobil 988 57 254 (Heidi)

Leder av fylkeslaget: Heidi Tokle Poverud

* Mobil: 98857254 *

Mail: heiditoklepoverud@gmail.com

Facebook: “Norges ME forening, Buskerud fylkeslag”

– send gjerne melding om noe du lurer på via face og vi svarer etter beste evne.

Ung-voksen gruppen: ingebjorg.skaar@gmail.com